28 października 2020

Kable rozruchowe

Wraz z zimową aurą pojawiają się problemy za rozruchem silnika w samochodzie. Wyjeżdżamy wieczorem na zakupu czy do pracy spędzamy czas w ciepłym pomieszczeniu, gdy na zewnątrz chłód spowija ulice, pojazdy czy ludzi czekających na przystankach autobusowych. Jesteśmy zadowoleni, że nie marzniemy, lecz nasze szczęście mija gdy wsiadamy do pojazdu i… kontrolki tylko przygasają lub dobiega do naszych uszu niemrawy dźwięk silnika. To jakie myśli pojawiają się w naszej głowie są dość krzykliwe. Jedną z nich zapewne jest „czy mam kable rozruchowe” lub „może ktoś mi pomoże”.

Zapewne obecnie wzrasta świadomość społeczeństwa odnośnie wyposażenia własnego pojazdu w przewody rozruchowe, które są w stanie wybawić nas z opresji. Dlatego obecnie łatwiej jest spotkać kierowców, którzy posiadają taki osprzęt.

Wybór kabli rozruchowych.

Często mamy dylemat dokonując zakupu przewodów rozruchowych. Na rynku dostępne są produkty, które tylko w opisie spełniają wymogi. Ważną kwestią jest grubość przewodu (rdzeń). Chcąc uruchomić pojazdy z silnikami benzynowymi przekrój przewodu powinien wynosić 16mm2 o maksymalnej długości 3m. Natomiast do odpalenia pojazdów z silnikami diesla lub zależy nam na dłuższym przewodzie wówczas należy stosować przewody o przekroju 25mm2. Dla samochodów wyposażonych w silniki dużej mocy lub długość kabli rozruchowych przekracza 3 metry wówczas stosuje się przewody o przekroju 35 mm2

Również należy zwrócić na jakość zaciśnięcia szczypiec. Dostępne zestawy przewodów wyglądają masywnie, lecz po oględzinach okazuje się, że tak naprawdę to izolacja jest masywna natomiast sam rdzeń jest rzędu kilku mm2. Ważną cechą dobrego kabla rozruchowego jest jakość izolacji. Mając sztywną izolację taki przewód na mrozie zesztywnieje, efekt ten przyczyni się do zniszczenia izolacji podczas pakowania po odpaleniu pojazdu. Izolacja takiego przewodu powinna być giętka np. silikonowa.

Maksymalne natężenie przewodzonego prądu.

Informację jaki powinien być amperaż kabli rozruchowych, możemy szukać na akumulatorze samochodu. Jest tam informacja o natężeniu prądu rozruchowego. Jeżeli nie chcemy szukać lub etykietka została uszkodzona można dobrać według poniższych danych:

  • kable rozruchowe min. 400A – przeznaczone przede wszystkim dla małych jednostek benzynowych,
  • kable rozruchowe 600A–900A – przeznaczone do jednostek benzynowych o dużej objętości skokowej, silników Diesla, aut dostawczych czy niektórych ciężarówek.

Cena przewodów może się zawierać w przedziale od kilkudziesięciu do kilkuset złotych jest bowiem uzależniona od jakości wykonania oraz grubości rdzenia.